Prezentare

Proiectul  Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisa necesara pentru dezvoltarea Romaniei este implementat de Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) in perioada februarie 2012– februarie 2014, si cofinantat din “Fondul Social European” prin Programul Operational “Dezvoltarea Capacitatii Administrative”.

Proiectul isi propune sa dezvolte, in randul decidentilor, capacitatea de formulare a propunerilor de politici publice fundamentate privind invatamantul superior, cu accent pe integrarea practicii internationale si pe evaluarea de impact.

Proiectul Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisă necesară pentru dezvoltarea Romaniei aduce o noua filozofie de colectare a datelor din sistemul de invatamant universitar si de interpretare a acestora. Specialistii vor identifica tipurile de date specifice, necesare fundamentarii politicilor publice pentru ca, mai apoi, sa realizeze metodologiile de colectare a acestora. O alta noutate pe care o propune este crearea unei platforme informatice, ce va contine date relevante culese de la universitatile romanesti, structurate pe indicatori bine stabiliti.  Odata creata, platforma va fi o resursa pentru fundamentarea politicillor din zona invatamantului superior. Mentionam ca elementele care se dezvolta pe parcursul acestui proiect sunt parte componenta dintr-un efort mai amplu, care vizeaza dezvoltarea Sistemului Informatic Strategic pentru Invatamantul Superior (SISIS).

Prin eforturile expertilor din domeniu, proiectul va genera si o serie de studii privind actualele politici publice din invatamantul superior si sistemele de management al calitatii, din perspectiva performantei si a adecvarii. Nu in ultimul rand, se are in vedere dezvoltarea unor modele de instrumente de transparenta in invatamantul superior. Toate aceste rezultate ale proiectului, dar si informatii asociate Procesului Bologna, relevante pentru actorii sistemului de invatamant superior, vor fi gazduite de o platforma dinamica, creata integrat WEB 2.0.

O alta dimensiune a proiectului o constituie identificarea si constituirea intr-un grup a persoanelor resursa implicate in procesul de realizare si implementare a politicilor din invatamantul superior. Proiectul va utiliza expertiza nationala si internationala de referinta in domeniul elaborarii, monitorizarii si evaluarii politicilor publice din invatamantul universitar. Pentru a se asigura de calitatea datelor colectate si pentru a le putea  utiliza optim in procesul de luare a deciziilor strategice si operationale, in cadrul proiectului vor fi organizate sesiuni de pregatire in domeniul colectarii si al prelucrarii statistice a datelor.

In vederea asigurarii accesului la informatii structurate, la documente interne si internationale, proiectul isi propune, ca o continuare a initiativei partii romane de a asigura o biblioteca online a Procesului Bologna ( 2010- 2012), dezvoltarea unei biblioteci on-line privind politicile publice din invatamantul superior.

Analiza semantica a documentelor ce privesc politicile publice, promovarea egalitatii de sanse si a dezvoltarii durabile prin intermediul invatamantului superior si a cercetarii sunt alte trei obiective ce vor fi atinse in cadrul proiectului Politici publice fundamentate in invatamantul superior: o premisa necesara pentru dezvoltarea Romaniei.